Přinášíme vám praktický test elektrického vozíku SELVO 4800 od českého výrobce BG Technik cs, a.s., který pro redakci připravili externí spolupracovníci. Elektrický invalidní vozík SELVO 4800 je vhodný především pro městské prostředí a pro jízdu po zpevněných cestách. Poradí si s turistickými stezkami a lehkým terénem?
Vypravili jsme se do Novohradských hor, které pro naše testovací výlety nenabízejí příliš zpevněných cest. Náš testovací jezdec, říkejme mu Pepin, se po obrně jen velmi složitě pohybuje, váží 120 kg a má již se dvěma seniorskými vozítky špatné zkušenosti (malý dojezd + špatné ovládání – náročné i pro zdravého člověka).
K testování nám byl doporučen elektrický seniorský invalidní vozík SELVO 4800. Vozík vyniká univerzálním využití, snadným ovládáním, otočnou sedačkou a dojezdem až 45 km. Za výrobou stojí česká společnost BG Technik cs, a.s., která po celé České republice společnost provozuje 50 kamenných prodejen a servisů.
Seznamování s vozíkem
Testovací jízdy v okolí penzionu Mlýn u Dubu, www.penzion-mlynudubu.cz, kde jsme byli ubytováni, probíhaly na výbornou.
Pepin se s vozidlem seznamoval a moc si ho chválil. Hlavně automatickou brzdu, která stroj po puštění akcelerační páčky automaticky zabrzdí a to až do té doby, dokud se pomocí páčky stroj neuvede do pohybu. Pepin si chválil snadný rozjezd i do prudkého svahu. Testování v okolí mlýna jsme vyhodnotili jako bezchybné. Počet ujetých kilometrů jsme neměřili (vozidlo nemá tachometr), a o to nešlo. Půldenní výlet jsme zvládli na 50 % kapacity baterií. Vozidlo překvapivě snadno zvládlo i jízdu offroad – šotolina, písek, travnatá louka – nic nebylo problémem.
Vydáváme se do terénu
V další fázi testování jsme se rozhodli ještě zvýšit laťku náročnosti podmínek. Vydali jsme se na naučnou stezku Terčiným údolím (romantický krajinný park v údolí říčky Stropnice, který nechal vybudovat hrabě Jan Nepomuk roku 1756 na popud své manželky hraběnky Terezie Buquoyové). Majitele penzionu Mlýn u Dubu, pana Petráska, jsme se dotázali, zda je stezka Terčiným údolím pro naše vozidlo sjízdná. Ujistil nás, že až na pár kořenů je to OK.
Zprvu to OK bylo, ale čím dále jsme jeli proti proudu Stropnice, tím bylo hůř. Více kořenů, kamenů, bláta. Pepin si začal stěžovat na jisté nepohodlí. Nejvíc mu vadilo, když se vozidlo při objíždění překážky nebezpečně naklonilo. Měl obavy z převrácení. Občas byl příčný kořen tak vysoký, že vozidlo kvůli nízké světlé výšce na kořeni uvízlo. V té chvíli jsme ocenili jeho nízkou hmotnost (108 kg), díky které se nám vždy podařilo bez větších problémů překážku překonat. Problém nastal až v samém závěru. Dorazili jsme k penzionu Tereziiny Lázničky. Cesta končila u zavřených vrat a objížďka vedla po příšerné stezce. Kořeny, balvany, prudké stoupání a následné klesání. Vydal jsem se tedy do penzionu s žádostí o odemčení vrat. Setkal jsem se však s neochotou, a to i když jsem vysvětlil, že máme za vraty invalidu s vozíkem. Smutné! Hrabě Buquoy by se divil, jak bezcitní lidé jeho bývalé letní sídlo vlastní.
Vraťme se ale k testu. Elektrický vozík SELVO 4800 tentokrát předčil naše očekávání. Vozík zvládl s Pepinem v sedačce opravdu těžké překážky. Tedy kromě té poslední a tu by bez šlápnutí nezvládl ani Mirek Lisý – trialista a motocyklový kaskadér.
Objevujeme městské prostředí Českého Krumlova
Poslední testovací den jsme navštívili Český Krumlov. Zdálo by se, že to bude po Terčině údolí odpočinkový den, ale nebyl. Kdo zná Krumlov ví, že to překrásné město díky řece Vltavě, která zde poctivě meandruje je tak výškově členité, že jízda Selvem připomíná jízdu na horské dráze. Nahoru, dolů, prudká pravá, prudká levá a to vše většinou na kočičích hlavách. Cesta skrz zámek k otáčivému divadlu je tak strmá, že i koňům Petra Voka museli pomáhat tlačit členové jeho družiny.
Stoupání na druhé nádvoří bylo tak náročné, že se nám Selvo zastavilo a všechny kontrolky zhasly. Chvíli jsme se v panice obávali o další osud naší výpravy. Po chvilce jsme si ale vzpomněli na tepelnou pojistku, po jejíž stisknutí kontrolky naskočily a tak jsme záhy dorazili na zahrádku s občerstvením a dali motoru čas na ochlazení a bateriím a regeneraci. (Při strmém stoupání zhasnou poměrně rychle i dvě kontrolky signalizující stav nabití baterie, po chvilce odpočinku se zase rozsvítí).
Český Krumlov jsme projezdili křížem krážem. Projeli jsme celou zámeckou zahradu a většinu starobylých uliček. Kvůlu koronaviru jsme potkávali jen minimum turistů, a to bylo skvělé. Pepin s pomocí elektrického vozíku SELVO 4800 navštívil místa, kam byste se na klasickém invalidním vozíku nikdy nedostal.
Vyhodnocení testu
Výrobce u elektrického seniorského vozíku SELVO 4800 uvádí následující parametry.
- Motor 800 W s převodem do síly. Ano, souhlasí – až překvapivá síla při 120 kg jezdci.
- Ovládání jedním prstem. Ano, velmi snadné i pro člověka s vážnějším postižením.
- Dojezd 45 km. Netestovali jsme, ale při lehčím Pepinovi a po rovině určitě 45 km ujede.
Výrobce elektrických vozíků BG Technik cs, a.s. kromě seniorských a invalidních vozíků vyrábí elektrické koloběžky a komunální elektromobily.
Jak seniorský vozík SELVO 4800 obstál?
Elektrický seniorský invalidní vozík SELVO 4800 je mnohem schopnější než jak se tváří. Je to skvělý služebník, s kterým si mohou hendikepovaní a senioři užít mnoho nevšedních zážitků a navštívit i místa, o kterých se jim ani nesnilo.
Možné zlepšení pro osoby, které se rády vydávají do přírody a na lesní stezky, vydíme ve výrobě offroad varianty, která by vyřadila otočný mechanizmus sedačky a tím snížila těžiště. V terénní verzi by se zároveň vyplatilo mírně zvýšit světlou výšku. Pro městské prostředí a zpevněné povrchy je elektrický vozík SELVO 4800 je 100% vyhovující.
Podívejte se pod článek na fotogalerii. Více informací naleznete na www.selvo.cz.
Autor: Externí spolupracovníci